|
P. Müller Péter
A drámai nyilvánosság sajátosságai
az 1956 utáni kelet-közép-európai groteszkben
„A dráma a nyilvánosság
műfaja. Története ennélfogva szoros összefüggésben van a nyilvánosság
történelmi változásaival.”1
A nyilvánosság a dráma és a színház számára azért különösen jelentős
tényező, mert a színház mint művészi forma – más tömegkommunikációs
médiáktól és művészeti ágaktól eltérően – csak a közönség nyilvánossága
előtt hozzáférhető. Ez a feltétel visszahat a szcenikus szövegre, jelen
van formaelvében és a drámai világképben. A kelet-európai dráma második
világháború utáni állapota és színvonala is szorosan összefügg a
társadalmi nyilvánosság akkori sajátosságaival.
A nyilvános
kommunikáció lehet egy- és többirányú. Az
egyirányú kommunikáció során az üzenet küldője nem vár választ,
információit, döntéseit pusztán közzé teszi. A többirányú
kommunikációban az üzenetküldői és -befogadói szerepek nem rögzülnek,
hanem cserélődnek. A feudális és a szocialista társadalom nyilvánosságát
az egyirányú kommunikáció túlsúlya jellemzi, mely során a hatalom
reprezentálja illetve artikulálja önmagát, de e politikai-verbális
gesztus nem igényli (a szervezett ünneplésen és helyeslésen túl) a
nyilvános válaszreakciót.
A
kommunikáció három legfontosabb csatornája a személyes, a csoport- és a
tömegkommunikáció. Ha a társadalomban egy kérdésről a lényeges
információk többsége csak a személyes- és csoportkommunikáció csatornáin
hozzáférhető, „akkor a nyilvánosság az adott témában korlátozott.”2
Noha a nyilvánosság teljes hiánya sohasem valósulhat meg, a hiány
igen nagyfokú lehet akkor, ha a polgárok tájékoztatásából nemcsak a
tömegkommunikáció, hanem a fórumszerű csoportos csatorna is kimarad, ha
fontos információk titkossá minősülnek, s ha elsősorban személyes
csatornákon lehet hozzájutni a közösséget érintő információkhoz. „Ha
ilyen a nyilvánosság szerkezete, a fórum jellegű és a tömegkommunikációs
csatornák presztízse, hitelessége és hatékonysága csökken, az emberek
közéleti érdeklődése mérséklődik.”3
A második világháborút
követő években Kelet-Közép-Európa
szovjet érdekszférába került, s a negyvenes évek végére kommunista
pártok vették át a hatalmat. Ekkor a társadalmi nyilvánosság addigi
szerkezete alapvetően megváltozott. A szovjet mintát követve, a politika
behatolt a magánéletbe, kiiktatta és eliminálta a civil társadalmat. A
nyilvánosság a színházszerűség különös jegyeit öltötte magára. A
személyi kultusz „bálványimádata”, a koncepciós perek teátralitása, a
hivatalos nyilvánosságtól eltérő nézetek artikulálóinak politikai
börtönökbe és munkatáborokba vezénylése jelzi e korszak társadalmi
nyilvánosságának patologikus jellegét. A dráma műnemének szempontjából
az ötvenes évek legfontosabb vonása a társadalmi nyilvánosság
(disz)funkcionálásának módja volt. Az átpolitizált nyilvánosság bizarr
teátralitása Sztálin „politikai színházából” eredt. A polgári
nyilvánossággal ellentétben itt a közönség spontán reagálását kiiktatták
és szervezett reakcióval helyettesítették.4
Minden nyilvános eseménynek egy előzetes tervet kellett követnie. A
(filmre vett és rádión közvetített!) koncepciós perek mutatják a
legérzékletesebben, hogy miként deformálódott és vált manipuláció
tárgyává a társadalmi nyilvánosság, és miként integrált magába egy
abszurd teátralitást. Ezeket a tárgyalásokat egy színházi bemutató
előkészületeinek megfelelő szervezés előzte meg, íródott egy „darab”,
melynek szerepeit, a különböző beszédeket a tárgyalás résztvevői
megtanulták, többször elpróbálták és végül előadták.5
A kelet-közép-európai régió országai közül a hatvanas
évek közepére elsősorban Magyarországon következett be a társadalmi
nyilvánosság bizonyos fokú átrendeződése. A konszolidáció időszakának
kezdeti toleranciájáról és relatív nyitottságáról a hetvenes évekre
kiderült, hogy az a demokratizálás és organikus társadalomszerveződés
helyett az előző rezsim nyilvánosság-szerkezetének bizonyos értelemben a
reciprokát képviselte és váltotta valóra. Az ötvenes éveknek a privát
szférát is átpolitizáló egyközpontú nyilvánossága a „puha diktatúrában”,
a hatvanas évtizedtől egy depolitizáló és privatizáló nyilvánosságnak
adta át a helyét, ami az egyént a társadalmi cselekvéssel és vélemény
nyilvánítással szembeni passzivitásra késztette és kényszerítette.
Ennek a folyamatnak lett a következménye az a jelenség,
amit a magyar szociológiai elemzések a hetvenes évektől a
második
társadalom kategóriájával írtak le. A második társadalom
megteremtette a maga második nyilvánosságát is, mely egyrészt az első
társadalom publikus és rejtett szférájára reflektált, másrészt saját
közegét tükrözte.6
Ez a változás a dráma számára is új helyzetet teremtett, és a hatvanas
évek bővülő nyilvánosságát egy szűkebb és rejtettebb publikusság felé
fordította. A második nyilvánosság természete ugyanis nem feltétlenül
kedvez(ett) a dráma első társadalomhoz kapcsolódó homogén
nyilvánosságának.
A birodalmi szatellita helyzetből
következő tapasztalati-
és sorsközösség, a társadalmi szerkezetek lényegi azonossága, továbbá az
1956 utáni kulturális kontextus rokonsága a kelet-közép-európai groteszk
drámák nyilvánosságszerkezetében is megmutatkozik.
A drámai nyilvánosság számára a legnagyobb kihívást és
korlátot először az ötvenes évek átpolitizált, diktatórikusan
kontrollált és működtetett társadalmi nyilvánossága jelentette. Az első
kísérlet, mely szembe próbált nézni ezzel a helyzettel, Mészöly Miklós
Az ablakmosó (1957) című drámája volt. Az ablakmosó az
egycsatornás nyilvánosságot: a központi információelosztás és a
társadalmi átpolitizáltság mechanizmusát ábrázolja. A mű a totalitárius
rendszernek arra a sajátosságára mutat rá, hogy itt a közélet csupán
pszeudo-nyilvános közeg, a magánélet viszont csak a nyilvánossága révén
kap legitimitást. Ezért kell lemosni a darabban a bepiszkolódott
ablakot, ezért jön el az idegen, hogy kívülről (felülről) láthatóvá
tegye: mi is történik Tomi, a fiatal, állástalan színész, és Anni, a
felesége otthonában. Mészöly a mindent gyarmatosító hivatalossággal
voltaképpen az alternatív nyilvánosság vákuumát állítja szembe. A
magánéletbe és állástalanságba visszavonuló színész rezisztenciája az a
gesztus, ami a hiány, a nem-cselekvés, a kívülmaradás révén leplezi le a
kor hivatalos nyilvánosságát.
Az ablakmosóval egyidőben keletkezett Slawomir
Mrożek Rendőrség (1958) című drámája, amely arra az előfeltevésre
épül, hogy mi történik akkor, ha valamennyi magánvélemény azonosul az
egyetlen kormányzati, hivatalos állásponttal. A darabbeli totalitárius
rendszerben a hatalom igyekszik a polgárok magánvéleményét kifürkészni
és ugyanakkor lojalitásuk kinyilvánítását várja el az emberektől. Ám a
rendszer, mivel lényege szerint a bizalmatlanságra épül, létrehoz és
fenntart egy olyan intézményt, amelyik a deklarált lojalitás
őszinteségét teszi próbára. Ügynökök járják az utcákat, hogy a népet a
politikai rendszer ellen provokálják. Amikor az egykori összeesküvő úgy
dönt a dráma első jelenetében, hogy aláírja a hűségnyilatkozatot, akkor
a Rendőrfőnök úgy teszi próbára, hogy elválasztja egymástól a hivatalos
és a magánvéleményt. De a Fogoly nem képes erre a különbségtételre, mert
maradéktalanul azonosult a hivatalos állásponttal. „Ha az egész nemzet a
kormány pártján van és énellenem, ebben biztos van valami. Röviden
szólva, a kormányunk nagyon jó, és kész.”7
– érvel a Fogoly. A Próféták (1968) című Mrożek-darab
nyitójelenetében a Régens a színfalak mögötti több ezres, üvöltő tömeg
lecsillapítására tesz kísérletet. Az emberek a prófétát várják, aki
mindent tud, ismeri a jövőt, és „személyesen mutatja meg (…) a
menekülés útját.”8
A nyilvánossággal való kommunikáció és a tömeg manipulációja áll a darab
középpontjában. Mivel a várt próféta nem egy, hanem két, tökéletesen
azonos példányban jelenik meg, a Régens és a három királyok kísérletet
tesznek az egyik kiiktatására. A tömeg egyre nyugtalanabb, mert látni
akarja a prófétát. A vezetők feladata az összegyűlt tömeggel való
kommunikáció és az indulatok lecsillapítása. Végül az egyik próféta
megsemmisítését határozzák el, ám a likvidálás következtében mindkét
próféta meghal, mert nemcsak az alakjuk, de a sorsuk is identikus volt
egymással. A dráma szerint a társadalom egésze és a tömeges nyilvánosság
nem vonható totális ellenőrzés alá. Ez a tézis épp a Rendőrség
előfeltevésének fordítottja. Az abszurd premisszából kiinduló két darab
a totalitárius berendezkedés társadalmi nyilvánosságának irracionális
voltáról ad képet.
Václav
Havel darabjai a társadalmi nyilvánosság kérdését
elsősorban az egyén szempontjából és morális aspektusból érintik. A
Kerti ünnepély (1963) második felvonásában, amikor a főhős, Hugo
megérkezik a kert kapujához, a Likvidálási Titkár és Titkárnő fogadják.
Ők felelősek a vendégeknek az ünnepély különböző programjaira való
irányításáért. A „mulatságon” mindent előre megszerveztek, mindent
tökéletes bürokratikus ellenőrzés alatt tartanak. Ebben a világban
„nincs lehetőség a spontán érzésekre.”9
A spontaneitás és a személyesség a központilag szervezett nyilvános
rendezvény elleni támadásnak számít. A publikus megnyilatkozások teljes
ellenőrzöttsége hatással van a szűkebb körben folyó kommunikációra is,
mindenekelőtt az intézményen belüli érintkezési formákra. A
központosítás a szabályok és regulák olyan monstrumát hozza létre, ami
már a szabályalkotókat fenyegeti, akik e regulációkkal a teljes
elidegenedés állapotába jutnak. A bürokratikus nyelv és nyilvánosság
elidegenedettsége a tárgya A leiratnak (1965), melyben a
műnyelvnek, a ptydepének a hivatali bevezetése az információk
titkosításaként és a publikum előli tökéletes elrejtéseként is
szemlélhető. A hetvenes évekbeli Vanek-egyfelvonásosokban és a Largo
Desolatoban (1984) Havel az ellenzéki hőssel szembeni elvárásokat
jeleníti meg. E szerepkényszer lényege a nyilvános tiltakozás, amit
nemcsak a baráti kör, hanem a politikai rendőrség is elvár a
disszidenstől. Havelnél az ellenzékiség már mint az első nyilvánosságban
kijelölt szerep mutatkozik meg.
A hatvanas évektől kezdődően a magyar dráma számos
jelentős alkotása látens vagy manifeszt módon érintette a társadalmi
nyilvánosság kérdéseit. A Szájhőstől és a Ki lesz a bálanyától
kezdődően az első nyilvánosság torzulásainak kérdése folytonosan jelen
van Csurka István színműveiben. Örkénynél a Tótéktól a
Forgatókönyvig több variációban bukkan fel a publikusság jelensége.
Szerepe van az erdélyi irodalom „hitvitázó” drámáiban, megmutatkozik az
Adáshibában és Eörsinél, foglalkozik vele Hernádi és Gyurkó, többször
előkerül Schwajdánál és Bereményinél, sajátos drámaszervező elvvé válik
Spiró György és Nádas Péter dramaturgiájában. A kérdéssel legnyíltabban
a Forgatókönyv (1979) néz szembe.
Míg Mészöly Az ablakmosóban a magánszférát
penetráló és annak intimitásában kutakodó hatalmi arroganciát idézi meg,
addig Örkény a másik végletet, a koncepciós perek
nyilvánosságmechanizmusát viszi színre. A dráma egésze a közönség
nyilvánosságon keresztül történő manipulációjának kérdésével
foglalkozik. A mű előzménye a Pisti a vérzivatarban (1969) egyik
jelenete, melyben az 1956-os forradalmat követően a főhőst a
magatartás-Pistik egy halandzsa nyelven lefolytatott gyorsperben
elítélik. A dráma címe két, egymással és a nyilvánosság kérdésével
összefüggő tényezőre utal. Egyfelől a filmhez (egy másik, a közönség
nyilvánosságát feltételező művészi formához) kapcsolódik, s az annak
dialógusait és képi beállításait rögzítő szövegkönyvet jelöli, másfelől
a koncepciós pereknek, ezeknek a politikailag kontrollált és manipulált
nyilvános eseményeknek a totális szervezettségét jelzi.
A Forgatókönyvben a színházi önreflexió különösen
hangsúlyos, hiszen a dráma egy cirkuszi előadás (és benne egy bírósági
tárgyalás) nyilvánosságára épül. Ez azzal a következménnyel jár, hogy a
darabnak nincs „kulisszák mögötti” része, a műben nincs titok, nincs
színfalak mögötti történés (az utcai eseményekről szóló tudósítások sem
azok, mivel ezek csak Barabás magatartása szempontjából, s nem
önértékükben kapnak jelentést.) A darab tehát a teljes publikusságot
reprezentálja, de most nem (csak) a hatalom lát bele a
privátszférába, hanem a néző lát bele a „pörök mechanizmusába”.
Nyilvánossá válik valami, ami eredetileg rejtve volt. De a teljes
publikusság csak látszólagos. Mert a Mester már kész forgatókönyvvel
bukkan fel, s a történéseket ez a mű kezdetét megelőzően kitervelt
stratégia határozza meg. A per mint kész tény, s nem mint kialakuló terv
jelenik meg, vagyis éppen az nem válik nyilvánossá, ami korábban is
rejtve volt: a per előkészítése.
Peter Karvaš A nagy paróka (1965) című darabjában
a diktatúrák természetrajzáról ad groteszk képet a mimikrinek és az
álcázásnak a politikai és a színházi nyilvánosságban való kettős
szerepeltetésével. A Generális és az elnyomó apparátus által a kopaszok
ellen folytatott kampánnyal a színházi parókamester száll szembe, akit
végül egy koncepciós perben elítélnek. Gombrowicz az Operettben
(1966) egy színházi műfajt idéz meg, amiről darabja bevezetőjében ezt
mondja: „tökéletesen teátrális színház számomra az operett a maga isteni
idiotizmusával, mennyei szklerózisával…”10
Az operett Gombrowicz számára olyan forma, amelyen keresztül az
emberiség és a történelem alapkérdéseiről szólhat. Egy meglévő színházi
nyilvánosságformához történő fordulás ezt a törekvést is lehetővé teszi.
Ugyancsak kapcsolódik a színházi témaválasztáshoz Ivo Brešan Paraszt
Hamlet (1971) című drámája, mely egy világ elől elzárt horvát falu
műkedvelő színielőadásának próbafolyamatán keresztül és a Hamletet
parafrazeálva szól az ötvenes évek diktatórikus hatalomgyakorlásáról és
a társadalmi nyilvánosságnak az utcai hangosbeszélők, a párt és a
népfront dirigálta falugyűlések általi manipulálásáról. Dušan Jovanović
Játsszunk agydaganatot és légszennyezést (1972) című darabja a
színházat elfoglaló színészek lázadását és a sajtónak e gesztussal
kapcsolatos magatartását állítja előtérbe. Jordan Radicskov drámái, a
Zűrzavar (1968), a Január (1974), a Repülési kísérlet
(1979) a folklór felé terjesztik ki a drámai nyilvánosság jelenségkörét.
Parasztgroteszkjei a folklorisztikus nyilvánosságformáknak a
drámastruktúrába való integrálásával hoznak létre új dramaturgiai
képleteket. Marin Sorescu, a Jónás (1968), az Anyaöl
(1973) és a Hideglelés (1976) szerzője a mitológiai-történelmi
horizont felé tágítja ki a drámai nyilvánosság összefüggéseit.
A régió második világháború utáni groteszk
drámairodalmának java arról tanúskodik, hogy a nyilvánosság társadalmi,
színházi és drámai vonatkozásai azon szerzők esetében eredményeztek
esztétikailag is számottevő műveket, akik a társadalmi
nyilvánosságszerkezet adottságait felhasználva, de azon egyúttal túl is
lépve, maguk hoztak létre olyan dramaturgiai formációkat, amelyek a
drámai nyilvánosság speciális újrateremtését jelentik. A művek azt
bizonyítják, hogy a társadalmi kontextus ellenében is
megteremthető a hiteles drámai-színházi nyilvánosság, s hogy a
drámairodalom alakulástörténetében nem csupán az intézményrendszer
változásai, hanem a műnem saját terrénumán bekövetkező változások is
hozzájárulnak a dráma írhatóságának megújításához. A műnem autonómiája a
drámai nyilvánosságnak a színházi és társadalmi nyilvánosság
adottságaitól való bizonyos mértékű függetlenségében is
megmutatkozik.
1
Fodor Géza: A polgári dráma és drámaelmélet kezdetei. In: Zene
és dráma. Magvető, Budapest, 1974, 10. l.
2 Angelusz Róbert: Kommunikáló társadalom. Gondolat,
Bp., 1983, 33. l.
3 I.m. 34. l.
4 Antonov-Ovseenko, Anton: „The Theater of Joseph Stalin.”
In: Theater. XX.3. (Fall 1989), 47-48. l.
5 Ilyen volt a Rikov – Buharin per, melyben a valódi
tárgyalásra négy „főpróba”, négy előzetes kísérlet után került sor,
amikor a vádlottak már nem próbáltak eltérni a rájuk kényszerített
szereptől. Vö.: Antonov-Ovseenko: i.m. 48. l.
6 Hankiss Elemér: „A második társadalom” In: Diagnózisok 2.
Magvető, Budapest, 1986, 254. l.
7 Mrożek, Slawomir: Rendőrség. In: Mrożek: Drámák.
Európa, Bp., 1980, 12. l.
8 Mrożek: Próféták. In: Mrożek: i.m. 215. l.
9 Trensky, Paul: „Havel's The Garden Party Revisited.”
In: Harkins, W.E. – Trensky, P.I. (eds.): Czech Literature Since
1956: A Symposium. New York: Bohemia, 1980., p. 111.
10 Gombrowicz, Witold: Drámák.
Európa, Budapest, 1984, 181. l.
Tovább a szerző A
perifériáról a centrum második kötetében megjelent írásához:
Új ezredvégi drámák és dramaturgiák
az európai horizonton
Vissza a tartalomjegyzékhez
|
|